Rabarberbladsfuglebad

I foråret tog jeg på biblioteket for at låne nogle Gør Det Selv bøger og Holbæk bibliotek har nogle standere, rundt omkring i de forskellige områder, med udvalgte bøger i forskellige emner.
På en af standerne, nær  fandt jeg en bog om betonhobby og i og med vi gik rundt i cement og grus dagligt nærmest, var det oplagt at gøre det til en hobby, så den nappede jeg med hjem.

Research på betonhobby
Efterfølgende googlede jeg og søgte efter flere bøger på bibliotek.dk, og der findes faktisk en del bøger om emnet, mange skrevet af svenskeren, Malena Skote (se hendes blog). Endelig en hobby der er til at betale og super tilgængelig når man bygger om!
Via Google, fandt jeg ud af at der er nogle planteskoler rundt omkring i landet der har holdt workshops og Malena Skote har også holdt, godt nok i Lund (lidt over Malmø), men for Københavnerne er turen ikke så slem.
Jeg ville godt have været på workshop, men folk skriver som regel om det, når de HAR været afsted, så jeg må vente lidt endnu, men mon ikke det dukker op i mit område en dag.

Hvilken blanding?
Det er bedst at finde en fin betonblanding eller lave sin egen med fint sand, men vi har 2-3 kubikmeter grus tilbage fra gulvstøbningen, så jeg vil bruge af den bunke, jeg har ikke noget imod at det bliver lidt grovere og mere rustikt.
Blandningen skal ikke være lige så tør som når man laver gulv, men den må heller ikke flyde ud.
Jeg fandt en opskift hvor man skulle komme spagnum i, for at få patina, og det gjorde at betonen var meget mere sammenhængende og let at forme.
Jeg kan ikke se det der patina, men det kommer nok med tiden. For at få hurtig rustik, kan man pensle fadet med yoghurt, ligesom man gør med krukker.
Jeg blandede den, så når jeg havde klappet den godt på bladet, blev overfladen lidt våd efter lidt tid.

Materialer og forbrug:
En murske
En murspand
Et rabarberblad
5 murskeer grus
5 murskeer cement (husk at det ætser) 
1 murske spagnum
vand så det passer

Sådan gjorde jeg:
Jeg fandt et passende størrelse rabarberblad (Ca. 35x40 cm) og skar de tæt af tæt ved bladet.
Jeg formede en bule i en grusbunke (som bliver fadets hulning) der passede med bladets størrelse og lagde bladet på, med undersiden opaf.
Så blandede jeg betonen vha. en murske og fik også æltet det rundt med hænderne (med engangshandsker på).
Jeg klattede en håndfuld på af gangen og det fik nogle blide tæsk, så det kom godt ned om bladnerverne. Laget var cirka 3-4 cm tykt.
Til sidst glattede jeg overfladen med hænderne og jævnede bunden lidt ud, så den var flad i bunden, når man vendte den om.
Så dækkede jeg fadet med et stykke plast, for at hindre for hurtig fordampning. Da jeg lavede det om aftenen, skulle jeg ikke bekymre mig om solens varme de første 12 timer.
Fadet stod i 24 timer før jeg vendte det om, men det burde kunne lade sig gøre allerede efter 12 timer, jeg var bare på arbejde...
Det meste af bladet blev pillet af i små stykker og jeg lod fadet står og færdighærde nogle dage, før jeg tog det i brug.

18/8-2011: Betonfade på hostablade er lavet på samme måde, som flade krukker til husløg, se blogindlæg.
Jord/grusbunke formes og bladet lægges med bunden i vejret på bunken
5 dele cement - 5 dele bakkegrus - 1 del spagnum
Den formbare beton klappes på bladet i et jævnt lag så det dækker
24 timer efter vendte jeg forsigtigt fadet om
Rabarberbladet pillede jeg let af og lod fadet hærde færdigt

Etiketter: , ,