Lavendler fra LaVendelbo

Så kom pakken fra Lavendelbo, 5 fine lavendler til haven :)
Jeg er meget imponeret over hvor hurtigt det er gået, jeg betalte torsdag eller fredag og de kom allerede tirsdag. Jeg har både talt i telefon med Lene og skrevet mails, og hun svarede hurtigt og var meget venlig, så der er absolut ikke noget at klage over, det kan godt anbefales at handle hos Lavendelbo.
Og priserne er de samme som jeg har set på planteskolerne, men her kan få mange forskellige sorter og ikke kun Hidcote Blue.
Jeg var ellers lidt skeptisk over at få tilsendt planter med PostDanmark, men de var både pakket i avispapir, skumchips, bobleplast og store luftpuder, så de var fuldstændig uskadte, selvom papkassen havde fået nogle høvl. Det ville jeg gerne gøre igen.
Og planterne var sunde og stærke, meget flottere end de stiklinger jeg selv har taget i år, jeg havde ikke regnet med at 1-års planterne ville sætte blomst allerede i år.
LaVendelbo er tilføjet på listen over ting jeg vil se i Jylland (se liste)

Augustifolia eller intermedia
I følge hits på Google kan jeg læse mig til at blomstringen afhænger af arten (og sorten):
L. augustifolia: Maj-Juli
L. x intermedia: Juni-August
L. stoechas (sommerfuglelavendel): Hele sæsonen (tåler kun -5°C frost)

Jeg havde også læst at intermedia har en lidt anden duft end augustifolia, som nogle ikke kan lide.
Efter at have duftet til de 5 planters blade, kunne jeg ved blindtest gruppere dem i augustifolia og intermedia pga. duften.
Augustifolia er blidere og sød sæbeduft-agtig, hvor intermedia er mere skarp og Old Spice-agtig. Jacob mente at intermedia lugtede af citron og katteurin, det ved jeg nu ikke rigtig...
Umiddelbart vil jeg gå efter augustifolia-sorterne fremover, men det kan være at intermedierblomsternes duft overrasker, det kan man ikke udelukke.


Fra venstre: Peter Pan, Nana Alba, Gros Bleu, Walbertons Silver Edge og Fragrant Memories

Jeg har bestilt og modtaget følgende sorter:
'Peter Pan' (L. angustifolia)
Meget mørk lilla lavendel 

'Nana Alba' (L. angustifolia)
Hvid lavendel, skulle ikke blive så høj

'Walbertons Silver Edge' (L. x intermedia)
Blå violet lavendel med cremerandet blade 
Aks 2,5-4,5 cm
Blomstrer fra august og frem

'Fragrant Memories' (L. x intermedia)
Mørk lilla-violet lavendel med sølvfarvet blade
Blomstrer midt juli-midt september

'Gros Bleu' (L. x intermedia)
Mørk lilla-rødlilla lavendel
8 cm aks
Skule være velegnet til potpourri og buketter
Blomstrer juli-august

Etiketter: