Honningmuffins med chokolade og ristede mandler

Da jeg gik i biskole, snakkede jeg sammen med en der hed Hanne og hun nævnte at hun havde en opskrift på en kage, der smagte af daim eller toblerone. Jeg fik ikke opskriften desværre, men jeg har siden tænkt på, at lave en kage der smager af toblerone, uden toblerone.
Jeg har søgt på "honning, mandler, chokolade og opskrift", men det er mest knas og juleopskrifter synes jeg, så jeg tog en honningmuffins opskrift og tilføjede hakket chokolade og honningristede mandler.


Honningmuffins med chokolade og ristede mandler
125 g + 1 tsk smør
1 dl (75 g) + 1 stor spsk honning
2 æg
2½ dl mel
½ tsk bagepulver
1 knsp salt
60-80 g mandler
100 g mørk chokolade, hakket

Sådan gjorde jeg:
Honningristede mandler
Grovhak mandlerne (usmuttede) og varm 1 spsk honning + 1 tsk smør op i en kasserolle.
Kom mandlerne i gryden og rist dem godt igennem til honningen bliver gyldenbrun og mandlerne tager let farve.
Hæld den varme masse ud på et stykke bagepapir og lad det køle af til det stivner, derefter hakkes det med en skarp kniv.
Muffins
Honning og smør piskes godt sammen og æg tilsættes og piskes.
Mel og bagerpulser tilsættes og røres godt sammen
De hakkede mandler og chokolade kommes i dejen og denne kommes i muffinsforme. Der bliver 12-15 stk.
Bages ved 200° ca. 15 min.

Noter
De har ikke så mange toblerone-tendenser, men de smager supergodt. Den mørke chokolade giver et godt modspil, og det er godt med de knasende mandler.
Jeg tror hasselnødder også ville passe godt ind, i stedet for mandler.
Igen rigtig gode til en regnvejrsdag :)

Efterfølgende noter...
De bliver meget let tørre hvis man giver dem for meget i ovnen, så check dem hellere med en gaffel end at stole på æggeuret.

Etiketter: ,