Honningbollemuffins

Flydende eller fast honning
Jeg er ikke så pjattet med fast, rørt honning, den flydende er meget mere mig. Ulempen ved den, er at den stivner (gælder de danske) efter nogle uger, og hvis man ikke rører den kommer der nogle meget store grove krystaller, som ikke er så rare på tungen. Men man skulle sagtens kunne bruge det hvis man varmer det op.
En måde at bevare den flydende honning, mere end de par uger efter høsten, er at fryse det ned.

Sommer honningkage
Det er lidt en udfordring, for jeg ville gerne lave en honningkage, men hvis man søger på honningkage, får man alle juleopskrifterne med kanel og nelliker og det er ikke lige det jeg har i tankerne, når jeg tænker på sommer og honning.
Kravet er at der skal en hvis mængde honning i og helst ikke andet sødemiddel (hverken kunstigt eller sukker), man skal kunne smage at det er noget med honning.
Jeg fandt en opskrift fra Hjørring Amts Biavlerforening (den hedder honningkage med honningglasur) uden kanel og nelliker, som jeg har afprøvet. 
Jeg har lavet dem som honningmuffins, men jeg synes konsistensen minder mere om boller. Så egentlig kalder jeg dem honningboller bagt i muffinsforme.
Hvis man ikke hælder honningkaramellen ovenpå, kan det godt anbefales at flække dem og spise dem med smør.
Til denne opskrift brugte jeg flydende honning.

Honningbollemuffin med honningkaramel
Honningbollemuffins med honningkaramel
250 g honning
1 dl tykmælk/yoghurt
1 dl olie (smagsneutral)
350 g mel
2 tsk bagepulver

Honningkaramel
100 g honning
25 g smør

Sådan gjorde jeg:
Pisk honning, tykmælk og olie godt sammen.
Tilsæt mel og bagepulver.
Bag i muffinsforme ved 175C i 12-15 min.
Honningkaramel
Kom honning og smør i en gryde og lad det simre i 5 min, til det bliver let gyldent. Jo mørkere, desto mere klistret og karamelagtigt bliver det.
Lad det køle lidt af, så det tykner lidt igen, og hæld det med en ske over de lune/afkølede honningbollemuffins.

Noter
Jeg vil lave dem uden karamellen fremover, da det bliver meget sødt, bollerne er i forvejen søde.
De er perfekte at spise lune med smør på, til en brunch eller på en regnfuld sommerdag :) Og så passer de godt sammen med en kop te.

Etiketter: ,