Grydebrød

For noget tid siden lavede Orla på bloggen "Natur og selvforsyning" et indlæg om bagemetode, hvor man bager brød i en gryde med låg ved 250C.
Jeg har haft prøvet det nogle gange nu, og er vildt begejstret for metoden. Jeg har ellers ikke formået at lave et ordenligt brød, siden vi flyttede i hus og fik gasovn (fulgte med huset). Jeg har ikke nogen støbejernsgryde, men jeg bruger en Pyrex glaskål med låg og det virker fint. Man får et brød med en sprød skorpe og en fugtig krumme.
Metoden og min nye køkkenmaskine, som bare ælter derudaf,  har virkelig givet mig blod på tanden, og jeg har fået lavet en del brød nu. Sidste weekend købte jeg en pose groft Ølandshvedemel og en pose usigtet Emmermel fra Aurion, for at få lidt afveksling til den traditionelle hvedemel og prøve nogle af de gamle kornsorter.


Grydebrød med ølandshvede og emmer
4,5 dl koldt vand
25 g surdej
12-14 g salt
1 lille ært gær
200 g groft ølandsvede
150 g emmermel, usigtet
250 g alm. hvedemel

Rør vand, surdej og gær sammen og tilsæt mel og salt.
Kør røremaskinen ved lav hastighed i et par minutter og sæt den så op i høj hastighed og kør i 15 minutter, til dejen bliver lang og trådet. Man kan også ælte i hånden, bare giv den gas!
Kom dejen i en oliesmurt skål og sæt den på køl i et døgns tid.
Tag skålen ud og lad den stå på køkkenbordet et par timer og efterhæve.
Tænd ovnen på 250C og sæt gryden ind. Når gryden er varmet op hældes dejen forsigtig ned i gryden og der lægges låg på. Hvis gryden ikke er varmet nok op, vil brødet ikke slippe når det er bagt. Låget holder fugten inde og fungerer som en dampovn.
Bag i ½ time ved 250C, tag låget af og bag 1 kvarter ved 225C.
Tag brødet ud af gryden med det vuns og læg det på en rist til afkøling.

Etiketter: ,