BBQ-sauce med whisky

Jeg fandt en spændende whisky barbeque sauce, men jeg havde kun en del af ingredienserne, men jeg prøvede med det jeg havde, og den blev faktisk ret god.
Vi har brugt en irsk whisky, Tullamore whiskey, men jeg tror at man med fordel kan bruge en skotsk, for at få en røgsmag i saucen.
Vi har prøvet den på ribs, ribsteaks og kyllingeunderlår, alle smagte skønt, men den passer bedst til gris synes jeg, kylling skal være mere krydret efter min mening.
Vi har brugt det til at marinere kødet i det, bare smøre det på inden grilningen/under grilningen eller som dyppelse bagefter. Og faktisk også en kombination af det hele.



BBQ-sauce med whisky
1 dl whisky 
1 dl ketchup
1 dl hvidvinseddike
1 dl brun farin
1 løg, hakket fint
1 sjat/tsk/stk chili alt efter styrke
1 skud kværnet peber


Det hele kommes i en gryde og det står og simrer, til det er kogt ind til ketchup-konsistens, det tager et kvarters tid.
Saucen kan hældes på glas eller flasker og opbevares i køleskab til den skal bruges. Hvis man hælder den skoldhed i skoldede glas skulle den kunne holde sig i måneder i køleskabet. Vi er dog ikke nået til det punkt hvor den kommes på glas, da det hele bliver brugt med det samme.
Dette er en lille portion, så man kan med fordel lave flere portioner.
2,5 gange portion = ½ liter

Kyllingeunderlår med whisky-BBQ


Etiketter: ,