Ramsløg på pizzaen

Takket være Noma og den nordiske mad-mode, er jeg blevet opmærksom på at ramsløg eksisterer. 
Jeg mindes ikke jeg er stødt på den før, hvilket egentlig er lidt mærkeligt, da den virkelig slår igennem når den først er der, så man kan ikke undgå at se den (eller lugte den).
Bladene ligner til forveksling den giftige franske liljekonval, men på nuværende tidspunkt er min konvaller ikke kommet op endnu, og de lugter i øvrigt ikke af hvidløg som ramsløg gør. Blomsterne på de to planter er begge hvide men forskellige.

Ramsløg i slutningen af april

Skovbunden er dækket af ramsløg

På ramsløgsrov
Vi var i skoven for nogle dage siden og der var blomsterknopperne lige ved at åbne sig, så om ikke længe er skovbunden dækket af hvide blomster hvor de gror, og der lugter ramt af ramsløg.
Den rå blad-smag er som stærk hvidløg, man kan spise hele planten, blomster, blade og løg.

Jeg har plukket en indkøbsposefuld, og hele bilen hørmede da vi kørte hjem. Jeg har hakket noget af det groft og frosset det ned i en frostpose, men jeg synes fryseren lugter lidt af hvidløg, så det kan godt være de ryger i maden med det samme. Jeg ville bare gerne gemme noget af det til senere.

I aften skal vi have pizza med en nøddefri ramsløgspesto, jeg havde nemlig ikke nogen nødder, så jeg lavede den lidt anderledes end jeg ville have gjort.

Nøddefri ramsløgspesto
1-2 håndfulde ramsløg
30-40 g parmesan
Salt og peber
Chili
Olivenolie til ønsket konsistens

Det hele kommes i en foodprocessor og der tændes.
Smøres i et godt lag på en pizza, bruges til pasta eller andet.

Da det er frisklavet uden konserveringer, vil jeg ikke gemme det mere end 1 dag i køleskab, der kan gro nogle uhyggelige ting, så jeg fryser resten ned, til senere brug.

Noter: Meget løggrønt smag, ikke så meget hvidløgssmag som jeg havde forventet, i hvert fald ikke i bagt tilstand. Smager lidt af porretoppe og indeholder mere vand end basilikum, persille, rucola og andet typisk pesto-bladgrønt.
Vil tilføje 1-2 fed hvidløg og prøve med lidt nødder, men jeg tror stadig vi hælder mere til alm. pesto eller skvalderkålspesto.

Etiketter: , ,