Påskekyllinger

I dag var jeg ude og hente 7 Scan Labelle (nogle siger Scan Label) kyllinger på 1 uge (klækket torsdag 7/4-2011) og en Grünleger som skulle være en måned fra æglægning (20 uger-4 uger= 16 uger = klækket marts 2011).
De 7 Scan Labelle kyller skal lægges under 2 af de skrukke Orpington damer i aften, efter mørkets frembrud.

Scan Labelle er kødhøns som økologer skulle bruge, da hønsene ikke har de samme problemer som Plymouth Rocks, som vokser så hurtigt at deres ben ikke kan bære dem, hvis de får frit foder.
De skulle vist også blive kaldt franske skovhøns, hvilket klinger lidt bedre i mine ører end Scan Labelle, men sådan er det vel med produktionsracer.

Grünleger er en tysk race som lægger grønne æg og ellers blive samme størrelse som en Isa høne, jeg udvalgte en fin lysegrå, men der var også beige, sorte, brune og flerfarvede, så man kan få sig en farvestrålende hønseflok ud af det.
Se de første æg her: blogindlæg
Jeg har tænkt mig at prøve at avle noget mix af Maran og Grünleger for at se hvad der kommer ud af det, ægfarvemæssigt.
Scan labelle kylling - 1 uge gammel

Etiketter: ,