Podekursus på Pometet

I torsdags var jeg på podekursus, sammen med min far, på Pometet i Taastrup.
Det var super godt at lære det af mennesker, der har gjort det hundredevis af gange før og som ved en masse om frugttræer. 

Der blev udbudt 5 sorter og man fik 3 grundstammer (M7): Guldborg, Gul Gråsten, Amarosa (også kaldet Rød Aroma), Karin Schneider samt Dronning Louise. Jeg valgte de tre sidste, da jeg i forvejen har de to første.

Hvor kan man købe en podekniv?
Til kurset krævede det at man tog en podekniv med, så forinden kørte min far og jeg til "Naturgalleriet" i Holte, som har tonsvis af knive, og her havde de også et godt udvalg af okulerings/pode-knive. Så jeg fik købt en Victoriaknox okulerings/pode-kniv samt en Opinel krumkniv (no. 8) til havebrug og pileflet.
Hvis man ikke er så tosset med at føre en kniv sammen med sin tommel for at styre grenen, kan Victoriaknox kniven godt anbefales, da man kan sætte tomlen lige før knivbladet og stadig lave et lige snit, efter lidt øvelse :)

Varm voks eller podetape?
På kurset fik vi både mulighed for at prøve at bruge podetape (sammen egenskaber og vist nok producent som parafilm) og varm voks
Det virkede ligetil, men jeg foretrækker podetapen, den virker mere enkel og hurtigere. Den både holder grenene sammen og forsegler, hvor man skulle bruge elastik med den varme podevoks, som skulle skæres op, når træet begynder at vokse. Her kan jeg godt se muligheden for at min glemsomhed spiller ind...


Etiketter: