Hjemmelavet tykmælk

Jeg blev inspireret til at finde min indre mejerist ved at læse Orlas blog. Han har lavet panir og yoghurt for nylig og jeg besluttede mig for at lave en portion yoghurt til på lørdag, men som kvinder er bedst, ombestemte jeg mig, da jeg lige har købt en kærnemælk, så jeg lavede tykmælk i stedet.

Hjemmelavet tykmælk
1 liter øko sødmælk 
1 dl frisk-fra-øko-ko kærnemælk
1 dl fløde (kan undværes)

Sødmælk og evt. fløde varmes op til under kogepunktet. Jeg vil mene at dette kan udelades hvis mælken er tappet fra koen dagen før, da al mælk jo bliver pasteuriseret fra mejeriet.
Kærnemælken stilles på køkkenbordet mens den varme mælk nedkøles til 25-30 grader, det tager sin tid.
Kærnemælken blandes i sødmælken og hældes på skoldede glas/flasker. 
De stilles ved 25-30 grader i min. 24 timer, derefter på køl. 
Så kan man ellers spise løs når det er helt kold og evt. bruge en dl af dette i stedet for kærnemælk hvis man vil lave en portion til. 
Sådan kan man blive ved og have mælkens svar på surdej.

Etiketter: ,