Frø fra Italien

Da vi i efteråret var i Italien, købte jeg en masse frø med hjem.
De havde utrolig mange typer salater og frøene koster ikke så meget som herhjemme.

Temaet var salater
Jeg købte nogle frø på markeder, samt nogle i en landhandel. Jeg er lidt usikker på hvad det er for noget salat jeg har købt, da jeg egentlig havde opgivet at finde en salat der ikke er alt for bitter, men nu gav jeg det en chance og hvis vi ike kan lide det, ved jeg at kaninerne og hønsene vil blive glade for det.
Det eneste jeg gik efter, var nogle der ikke var alt for krøllede og gerne lidt forskellige i udseende.

Dansk vs. italiensk
Problemet ved at købe frø i Italien er, at man ikke helt kan regne med datoerne hvor man skal så og høste, da de jo har det varmere end os, men nu prøver jeg, så må det briste eller bære.
Og nu hvor jeg er kommet hjem er det sjovt at sidde og oversætte teksten på frøposerne, takket være Google Translate og lidt hjernegymnastik. Jeg er også begyndt at lave almindelige google søgninger, hvis der står navnene på latin, ellers bruger jeg oversættelsen.

Af salatfrø købte jeg:
Valerianella locusta - Vårsalat
Valeriana Verte De Cambrai - Vårsalat
Lattuga Parella Rossa - Salattype
Lattuga Da Taglio A Foglia Liscia - Salattype, pluksalat
Lattuga Maravilla De Verano Canasta - Salattype
Cicoria Pan Di Zucchero - Cikorietype
Cicoria Variegata Di Castelfranco - Cikorietype


Jeg har så nu fundet ud af at cikorietyperne er kendt for at være bitre, det er det en cikorie kan, julesalat er blandt andet en cikoriesalat. Italienerne er åbenbart ret glade for cikorie, for de havde rigtig mange sorter.

Såning i uopvarmet udestue
Jeg prøver i dag at så lidt frø i udestuen (uopvarmet) og så må vi se om der kommer noget op, de kan sås i februar/marts (pånær Cicoria Variegata Di Castelfranco), så jeg starter med dem som er sat til februar.

Etiketter: