Vinterstiklinger

Det er lige nu tid og faktisk sidste chance for at lave træagtige stiklinger.
De træagtige stiklinger starter man med at tage om efteråret når bladene falder af og hen til slutningen af vinteren.
Jeg har ikke den store erfaring, andet end dem jeg har lavet på min altan, men der har jeg klippet nogle grene på minimum ca. 20 cm (beskærersaksens længde) og stukket i en potte med fugtig og tæt/lidt tung muld.

I år vil jeg prøve at lave lidt flere solbær, røde stikkelsbær, frilandsvin samt lavendel.
Man skal helst tage dem på en tør dag med tøvejr, men mon ikke de slår rod alligevel og det er nok de færreste der bevæger sig ud efter stiklinger på en kold regnvejrsdag.

Her er en liste over nogle planter man kan tage træagtige stiklinger af om vinteren:
Jeg læste et sted at man skulle kunne tage af hassel også, men hvis man spørger nøddeguruen Lars Westergaard så kan man slet ikke/kan det være svært i de hele taget at lave stiklinger af hassel.
Den bedste måde skulle være nedkrogning, men så skal man have 1 busk som minimum.

Etiketter: , , , ,