Hindbær høst

I går høste jeg også en kæmpe portion hindbær.
Sidst jeg plukkede var der helt vildt mange orme i, men i går var det kun hver 10-15 hindbær der var orm i, og jeg har ikke gjort noget for det, så det stilner åbenbart af med ormeangreb.
Jeg plukke også lidt solbær til en alliancemarmelade af solbær og hindbær. 
Smagen af frisk hindbær er fantastisk så jeg valgte at råsylte et glas som vi kan indtage de næste par dage.


Råsyltede hindbær
200 g hindbær
80-120 g sukker
Evt. ½ tsk vanillesukker

Det hele blandes og hældes på et skoldet syltetøjsglas, skal straks på køl. Holder et par dage. Hvis man ikke når at spise det efter et par dage, kan man koge det og så har man almindelig marmelade. Det synes jeg er bedre end at tilsætte Atamon, men det kan man også gøre.
For at opnå hele hindbær kan man lægge hindbær skiftevis med sukker i glasset uden at røre i det, det skal nok safte og blive til en stor herlighed :)

Portionen passer til et glas fra Dalfourmarmelade (de høje med blå låg, kan købes i Søstrene Grene).

Hindbær og solbær marmelut
130 g solbær
100 g hindbær
1 tsk vanillesukker
100 g sukker
En slat vand


Solbær koges med lidt vand til skallerne er helt bløde og resten tilsættes.
Det hele koger meget stille i 10 min og hældes på skoldede glas.

Portionen passer til et glas fra Dalfourmarmelade (de høje med blå låg, kan købes i Søstrene Grene).



Etiketter: , ,